Jak zarabiać na swojej wiedzy

5 skutecznych sposobów zarabiania na swojej wiedzy.

Jesteś ekspertką w swojej dziedzinie i zastanawiasz się jak zarabiać na wiedzy? Znasz się na coachingu, mentoringu, pomagasz innym jako psycholog, kosmetolog, dietetyczka, trener personalny lub jesteś lektorką języka obcego? Dobrze trafiłaś! Czytając ten artykuł, poznasz 5 sposobów, dzięki którym możesz przekuć swoją wiedzę w dodatkowy lub główny sposób zarobku.

Jednak zanim zaczniesz sprzedawać swoją wiedzę, musisz mieć odpowiednich klientów, musisz znaleźć/ określić swoją grupę docelową, by wiedzieć, do kogo kierować swój przekaz.

A więc jak określić swoją grupę docelową?

Napiszę krótko, bo to nie jest główny temat artykułu.

Przede wszystkim musisz określić:

  1. Problem, jaki rozwiązujesz i dla kogo.
  2. Jaki rezultat osiągnie klient, korzystając z Twojej pomocy, np. pracując z Tobą osiągnie sukces szybciej, albo łatwiej, wygodniej.

To jak zarabiać na swojej wiedzy? Oto 5 skutecznych sposobów:

1. Konsultacje indywidualne

Konsultacje są najprostsze do wdrożenia i mogą odbywać się online, telefonicznie lub podczas spotkania na żywo (u klienta lub u Ciebie). Wygląda to tak, że klient wybiera dogodny dla siebie termin, opłaca konsultację (przed lub po spotkaniu – trzeba to wcześniej ustalić).

Zalety konsultacji indywidualnych:
  • Super szybkie do wprowadzenia – wystarczy prosta strona internetowa z ofertą i instrukcją, jak umówić konsultację, z linkiem np. do Calendly. A jak jeszcze nie posiadasz własnej strony, to po prostu możesz podać klientowi link do Calendly. A tam wyznaczasz, w jakich dniach i godzinach odbywają się spotkania. Jeżeli masz Facebooka, Instagrama, Tik Tok lub cokolwiek innego, to tak naprawdę Social Media pomogą Ci wystartować. Może być też pomocna lista mailingowa, jeżeli ją posiadasz. Ale oczywiście, posiadanie strony internetowej, zawsze lepiej działa i wygląda bardziej profesjonalnie.

Jeżeli dopiero zaczynasz, to pierwsi klienci mogą Ci robić przelewy na konto, a potem spotkać się z Tobą np. na platformie Zoom w formie wideokonferencji. 

Z czasem możesz ten proces rozwijać i np. przygotować automatyzacje, np. szybkie płatności, kalendarz do umawiania spotkań, emaile przygotowujące do spotkań, przypomnienia itp.

  • Konsultacje są super do tego, żeby poznać problemy, bolączki naszych klientów, tak naprawdę i dogłębnie. Na takich konsultacjach dowiesz się o wiele więcej niż z ankiet, czy z badania rynku. Dlatego debiutując w biznesie online, warto zacząć od wprowadzenia konsultacji 1:1, a dopiero później myśleć o pisaniu e-booka, stworzeniu kursu itp.
Wady konsultacji indywidualnych:
  • Są nieskalowalne. Wymieniasz czas na pieniądze. Nie prowadzisz konsultacji = nie zarabiasz. Szczególnie na początku prowadzenia biznesu, ponieważ z czasem stawki można zwiększać i wtedy większa stawka pozwoli Ci, by pieniądze, które zarobisz w godzinach konsultacji, wystarczyły Ci na ten czas kiedy nie pracujesz z klientami.

2. E-booki

Jeżeli już prowadzisz konsultacje, spotykasz się z klientami i gdy z czasem Twoja społeczność rośnie, może masz swoją listę mailingową, masz rozwinięte w jakiś sposób media społecznościowe, wówczas możesz zacząć publikować e-booki, czyli książki elektroniczne do pobrania w formatach PDF, epup lub MOBI.

Jako wskazówkę, mogę Ci napisać, byś pisząc e-booka, skupiała się na rozwiązaniu wąskiego problemu, ponieważ takie pozycje są chętniej kupowane.

Projekt, skład i korektę e-booka, warto zlecić osobie, która się w tym specjalizuje, na pewno będzie to inwestycja, która się zwróci.

O powodach, dla których warto wydać własnego e-booka pisałam tutaj, zachęcam poczytać.
Zalety e-booków:
  • E-booki można skalować w nieskończoność, ponieważ to jest plik cyfrowy, który można nawet sprzedać w tysiącach sztuk (czego Ci życzę). W przypadku e-booków  jest zupełnie inna sytuacja, niż w przypadku książek, gdzie każdą książkę trzeba wydrukować, spakować i wysłać, a to wiąże się z kosztami, które musimy ponieść. W przypadku e-booków tego nie ma, a więc można je stworzyć niewielkim nakładem. Jeżeli posiadasz czas i umiejętności, możesz wydać e-booka zupełnie samodzielnie.
  • E-booki są świetne na pierwszy produkt, szczególnie wtedy gdy ktoś cię nie zna, wtedy kupuje Twojego e-booka, za stosunkowo niewielką kwotę, a dzięki temu poznaje poziom Twojej wiedzy, Twój sposób komunikowania/pisania, a potem może chętniej kupować Twoje droższe produkty lub usługi (kursy online, konsultacje).    
Wady e-booków:
  •  Przede wszystkim „piractwo”, bo takiego e-booka łatwo jest skopiować, wysłać komuś innemu itp.   

3. Kursy online

 To jeden z ulubionych sposobów zarabiania na wiedzy, dodatkowo skalowalny.

Zazwyczaj kursy robi się w formacie video, ale są także w audio i w formie emaili.

Zalety kursów online:
  • Klient może otrzymać od razu cały materiał, dzięki czemu przerabia go we własnym tempie. Ale można materiał dawkować, np. co tydzień odblokowywać kolejne materiały.
  • Kursy jest łatwo aktualizować/ modyfikować/ uzupełniać np. o checklisty, PDFy, transkrypcje, nowe/ zaktualizowane video/lekcje itp. Jest to istotne szczególnie w branżach, gdzie jakaś część wiedzy szybko się dezaktualizuje. (E-booki nie posiadają tej zalety).
  • kurs tworzysz raz i możesz sprzedawać przez lata
Wady kursów online:
  • Koszty platformy kursowej, szczególnie na początku działalności. Dlatego ja preferuję tworzenie takiej platformy kursowej na swojej stronie www – wtedy nie ponosimy kosztów abonamentu. Jednak trzeba się wtedy liczyć z kosztem postawienia takiej platformy, ale gdy już posiadasz stronę ze sklepem, koszt postawienia platformy staje się stosunkowo niewielki.
  • Niezdyscyplinowani kursanci – kupują kursy, ale ich nie przerabiają. A kiedy kurs jest nie przerobiony, to jego uczestnik nie ma wyników, a jak nie ma wyników, to nie wraca do Ciebie po więcej, nie rekomenduje Cię innym. Dlatego warto kursantów dyscyplinować, np. za pomocą sekwencji mailowej (np. co tydzień przypominać im o kursie), można też stworzyć grupę kursantów na Facebooku lub Discordzie. Natomiast tworząc kurs, lepiej skupiać się na tym, by lekcje były krótkie, wtedy jest łatwiej lekcję przerobić.

4. Dokumenty i szablony

Czyli opakowujesz swoją wiedzę w formę dokumentów, szablonów, checklist, kalkulatorów itp.

Zalety dokumentów i szablonów:
  • Klienci lubią i doceniają rozwiązania podane na tacy.
Wady dokumentów i szablonów:
  • Niektóre dokumenty, np. szablony umów, regulaminy mogą się szybko zdezaktualizować, ze względu na zmiany prawne. W takiej sytuacji dobrze jest poprawić te dokumenty i  poinformować klientów o nowej wersji dokumentu (a więc wiąże się z naszą dodatkową pracą, ale również pokazuje że trzymamy rękę na pulsie).

5. Blog

Blog to Twoja reklama w internecie, za która nie musisz płacić. Jedyne co musisz, to poświęcić czas na pisanie wartościowych tekstów oraz na doborze odpowiednich słów kluczowych pod SEO.

Dodatkowo na blogu można zarabiać na kilka sposobów, poprzez:

  • Swoje produkty – blog może je promować bezpośrednio w treści wpisów lub poprzez banery.
  • Afiliację – można promować różne produkty i usługi, korzystając z linka partnerskiego i zarabiać prowizję od zakupów klientów, którzy zostaną przekierowani do partnera.
  • Współpracę z markami – na blogu można być influencerem i współpracować z markami np. pisząc recenzje produktów lub wspominając o nich we wpisach.
  • Sponsorowany content –czyli możesz przygotować artykuły sponsorowane lub publikować takie wpisy przygotowane przez reklamodawcę.
  • Reklamy – kiedy na blogu będziesz mieć duży ruch, możesz na nim wyświetlać również reklamy z sieci reklam typu AdSense od Google.
Zalety bloga:
  • Artykuły blogowe żyją bardzo długo, a dzięki dobremu pozycjonowaniu można z jednego wpisu latami pozyskiwać ruch na stronę. 
  • To dużo łatwiejsza i tańsza forma tworzenia treści niż na przykład nagrywanie wideo.
  • Sprzyja nawiązywaniu relacji z odbiorcami i zdobywaniu ich zaufania.
  • Powiększa zasięgi strony internetowej.
Wady bloga:
  • Czasochłonność, ponieważ trzeba wpaść na pomysł, przygotować materiały, oczywiście napisać tekst, a następnie zrewidować go w poszukiwaniu błędów czy też potrzeby wprowadzenia poprawek.
  • Nawet najlepsze teksty mogą zostać niezauważone. Dlatego trzeba również poświecić czas na odpowiednie poinformowanie odbiorców o ich istnieniu.

Mam nadzieję, że jeśli zastanawiasz się jak zarabiać na swojej wiedzy, to ten wpis okazał się dla Ciebie pomocny i że choć jeden sposób utkwił Ci w głowie i pomyślałaś, że to coś dla Ciebie.

Życzę Ci powodzenia. Najlepiej zacznij działać od razu! Uważam, że  odkładanie tego w czasie nie ma większego sensu. Chcąc rozwijać swój biznes online, należy iść ciągle do przodu. Stanie w miejscu często prowadzi do frustracji i potrafi skutecznie zniechęcić do dalszego działania.

I jeszcze jedna moja rada: Jeżeli zależy Ci na rozwoju swojego biznesu online, to nie rób wszystkiego sama! Nikt nie jest w stanie sam rozwinąć biznesu do super zadowalającego poziomu. Jeżeli myślisz, że ktoś tak robi, to uwierz mi, tak nie jest! Wszystkie biznesy, które dobrze funkcjonują, naprawdę mają wsparcie.

Zostaw sobie te rzeczy, które są dla Ciebie kluczowe; pracuj z klientami, skup się na tworzeniu oferty, marketingu i sprzedaży ofert. Ale nie rób w swoim biznesie wszystkiego, bo tak się po prostu nie da.

Wiadomo, że pewnych rzeczy nikt nie zrobi lepiej niż Ty, ale ktoś może to wdrożyć, stworzyć potrzebne materiały itp.

Najlepiej oddaj taką część zadań, na którą nie masz specjalnie ochoty, albo umiejętności, żeby się tym zajmować.

Na pewno da Ci to poczucie wolności, a przede wszystkim napędzi Twój biznes. Wiadomo też, że biznes tworzymy po to, by dawał nam satysfakcję, jednak nie jest o to łatwo, gdy ciągle mamy niekończącą się listę zadań.

Jeżeli zdecydujesz się na oddelegowanie części zadań, wiedz, że ja mogę być Twoim wsparciem, czyli Twoją wirtualną asystentką. Z chęcią i z zaangażowaniem pomogę Ci w Twoim zarabianiu na wiedzy. Z mojej strony możesz liczyć nie tylko na ogarnięcie spraw technicznych związanych z Twoją stroną www, sklepem, platformą kursową, newsletterem, przygotowaniem grafik, czy materiałów kursowych, e-booka, ale także będę Ci chętnie doradzać. Pomogę rozwiać wątpliwości, czasem zadam pytanie, które pomoże Ci podjąć decyzję, zmotywuję do działania, dam wskazówkę itd.

Jeżeli czujesz, że potrzebujesz mojego wsparcia, zachęcam do umówienia się na wstępną konsultację. Współpraca ze mną na pewno będzie dla Ciebie wielkim ułatwieniem, szybciej zrealizujesz swój cel i być może powiesz tak jak Kasia ze Szkoły Makramy SNAGart, którą wspomagałam m.in. przy tworzeniu kursów online:

Nawiązanie tej współpracy to była najlepsza decyzja ostatnich miesięcy. Edyta jest kompetentna, terminowa i błyskawicznie rozgryza trudniejsze tematy. Rzeczy, które mi zajęłyby tydzień, robi w jeden dzień, a ja mam czas zająć się nowymi pomysłami i dopieszczaniem oferty. Moja firma się rozwija. Dzięki!

DZIAŁAJ! Już nie zastanawiaj się jak zarabiać na swojej wiedzy, tylko po prostu zacznij tworzyć swoje produkty i dobrze zarabiać, na swojej cennej wiedzy. Ludzie potrzebują Twojej pomocy, Twojego wsparcia!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top