Wiele moich klientek, które są ekspertkami i mają sporą wiedzę do przekazania, na pewnym etapie swojej działalności on-line, zaczynają myśleć o wydaniu e-booka. Jeżeli również podobna myśl chodzi Ci po głowie, poznaj 6 powodów by wydać e-booka.
Dla osób prowadzących biznes online, e-book może być produktem przynoszącym przychód lub może także stanowić bezpłatny prezent za zapis np. na listę mailową (tzw. lead magnet). Formę e-booka możemy wykorzystać także do przedstawienia swojej oferty, materiałów marketingowych czy katalogu. Dlatego, warto wydać własnego e-booka, bo jest to praktyczna metoda, o mnóstwie zastosowań, dzięki której nasz biznes ma szansę wskoczyć na wyższy poziom. Dlatego warto poznać 6 powodów by wydać e-booka.
Niezależnie od swojej funkcji, e-book jest świetnym sposobem na przedstawienie/ przekazanie wiedzy eksperckiej. Pomaga także w budowaniu wizerunku marki oraz jest sposobem docierania do klienta idealnego i nawiązywania z nim trwałej relacji.
Warto dodać, że e-book tworzony na użytek biznesu online, to zwykle plik w formacie PDF. Tylko w sporadycznych sytuacjach jest także w formacie ePUB czy MOBI, z przeznaczeniem do wyświetlania na czytnikach.
Tworząc e-booka, nie można zapominać, że musi się on prezentować interesująco i profesjonalnie, tak by sam wygląd zachęcał do sięgnięcia po niego. Nie można dopuścić do sytuacji, by świetny tekst stracił zainteresowanie czytelnika przez kiepską formę graficzną, która go zniechęci.
A więc wygląd to jedno, ale równie istotna jest jego wartość merytoryczna. Tylko treściwy e-book zbuduje naszą pozycję eksperta i będzie świadczył o wysokiej jakości naszych produktów, czy usług. Jeżeli stworzymy e-booka bez treści merytorycznej, odniesiemy odwrotny skutek od zamierzonego. Zniechęcimy tylko naszych potencjalnych klientów i marne szanse, że jeszcze kiedyś zechcą zwrócić uwagę na naszą ofertę.
Po tym przydługim wstępie czas na kilka konkretów, czyli opis korzyści, jakie może przynieść napisanie e-booka. Oto 6 powodów, dla których warto znaleźć motywację do wydania swojego e-booka:
Aspekt finansowy
Wydając e-booka, na którym chcemy zarobić, wyjdziemy lepiej finansowo, niż gdybyśmy wydawali książkę w wydawnictwie. Dzieje się tak dlatego, że autor z ceny okładkowej zwykle dostaje mniej niż 10%. Korzystając z modelu self-publishing, możemy opublikować swojego e-booka, stosunkowo niewielkim kosztem. Nie ponosimy także kosztów magazynowania, dostawy itp.
Ponadto e-book jest dostępny od razu – klient nie musi na niego czekać. A co ważne, gdy wydajemy e-booka sami, to my decydujemy o tym, co będzie w nim zawarte, jaka będzie jego okładka i cena itp.
Budowanie świadomości marki oraz wizerunku eksperta
Tak jak wspomniałam na wstępie, e-book znakomicie buduje świadomość marki oraz pełni istotną rolę w budowaniu wizerunku i pozycji eksperta.
Jeżeli będzie wartościowy oraz dobrze sprzedawał, stanie się świetną reklamą naszego biznesu/bloga. Zadowoleni czytelnicy zaczną polecać go innym, a to posłuży widoczności naszej marki.
Dodatkowo, w takiej sytuacji zwykle wzrasta zainteresowanie wokół naszej osoby, tego czym się zajmujemy, kim jesteśmy i w jaki sposób możemy pomóc.
E-book, który dostarcza konkretną wiedzę, wpływa na to, że ludzie postrzegają nas jako ekspertów, jako tych, którzy znają się na danym temacie. Jest to doskonały sposób, by pokazać swojej społeczności, że mamy dużo do powiedzenia i potrafimy się tym dzielić oraz rozwiązujemy ich problemy.
Wydanie e-booka (szczególnie cieszącego się powodzeniem), korzystnie wpływa na samego autora. Dodaje pewności siebie, wiatru w skrzydła, motywuje do dalszego działania i rozwoju. Łatwiej też jest nam wyceniać swoje usługi, adekwatnie do ich wartości, przestajemy mieć obiekcje w tym względzie.
Źródło dochodu pasywnego
E-book może stać się źródłem dochodu pasywnego. A dochód pasywny, to wiadomo: pieniądze wpadają na nasze konto nawet jak nie pracujemy ? Warto mieć w swojej ofercie coś, co stanie się, źródłem dodatkowych przychodów, dzięki czemu jakieś wpływy (czasem mniejsze, czasem większe) będą pojawiać się na naszym koncie.
Uzupełnienie wachlarza naszych produktów
E-book stanowi świetne uzupełnienie wachlarza naszych produktów, które można efektywnie wykorzystać przy tworzeniu pakietów lub promocji. Klienci chętniej kupują produkty złączone w pakiety i im większy, bogatszy pakiet, tym lepiej.
E-book, to produkt przystępny cenowo dla każdego
Najczęściej e-booki są tańsze niż kursy, usługi, konsultacje, czy warsztaty. A więc, posiadając w swojej ofercie e-booka, możemy docierać także do takich klientów, którzy są zainteresowani naszą ofertą, ale nie stać ich na kurs, czy konsultacje.
E-booki cieszą się lepszym zainteresowaniem, niż kursy on-line
Twórcy internetowi zauważają, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się e-booki, a coraz mniejszym kursy online. Prawdopodobnie wynika to m.in. z faktu, że klienci oczekują natychmiastowych efektów. Z tego punktu widzenia, e-book wydaje się lepszy, bo pozwala na czytanie/ szukanie informacji wyrywkowo. Ludzie wolą kupić coś, co pomoże im od razu, bez wkładania wielu godzin w pracę nad kursem.
Nie można zapominać, że self-publishing (samodzielne wydanie e-booka), to niezwykle czasochłonne przedsięwzięcie. Odpowiadamy nie tylko za tworzenie treści, ale i za sprawy techniczne, takie jak zaprojektowanie okładki, stworzenie układu stron, rozmieszczenie zdjęć, promocję naszego produktu, sprzedaż, kontakt z kupującymi itd. Będziemy również potrzebować strony sprzedażowej. Zwykle jest to podstrona na naszej www, ale musi być odpowiednio przygotowana.
A co jeśli się nie uda i mój e-book nie spotka się z zadowalającym zainteresowaniem?
Trudno, zdarza się. Pociesz się tym, że nikt się nie dowie (no, chyba że sama to zdradzisz ;)). Niewiele też stracisz. A przede wszystkim nadal będziesz mieć produkt, który będzie można użyć do celów marketingowych lub jako dodatek (gratis) do swoich usług, czy innych produktów.
Będzie to też szkoła. Pewnie dostrzeżesz błędy, które miały wpływ na to niepowodzenie i w przyszłości będziesz wiedzieć, co zmienić, co poprawić.
Podsumowując:
Jeżeli masz wiedzę i pasję do przekazania, posiadasz czytelników/ klientów/ społeczność, a może nawet masz już napisaną treść, to nie zwlekaj z wydaniem e-booka! Uważam, że więcej możesz zyskać niż stracić.
Tak jak przed chwilą wspomniałam, samodzielne przygotowanie e-booka wymaga sporej ilości czasu i pracy. Napisanie treści to jedno, a złożenie e-booka w interesującą graficznie całość to drugie. Być może świadomość tego powoduje, że wydanie swojego e-booka odsuwasz w czasie, licząc, że kiedyś w końcu będziesz mogła się temu poświecić, że przyjdzie odpowiedni czas, odpowiednia „chwila”… A może przeraża Cię cała ta techniczna strona tworzenia? Jeżeli tak jest, jeżeli hamują Cię te lub podobne wątpliwości pamiętaj, że mogę Ci pomóc, mogę być Twoim wsparciem (i odciążeniem) w tym procesie. Współpraca ze mną na pewno będzie dla Ciebie wielkim ułatwieniem, szybciej zrealizujesz swój cel i być może powiesz tak jak Karolina z Bloga www.nicponwkuchni.pl:
„Nie wiem, dlaczego wcześniej nie pomyślałam o asystentce. Teraz nie dość, że idzie Ci to w takim tempie, to jeszcze i ja mam motywację, by Tobie wszystko przygotować. Wszystko nabrało tempa.”
Akurat Karolinie pomagałam przy tworzeniu e-booka i materiałów do Kursu.
To jak, czy przekonał Cię choć jeden z 6 powodów by wydać e-booka?
Jak mogę pomóc?
- zaprojektuję okładkę
- dokonam korekty tekstu
- stworzę układ stron
- podzielę tekst na akapity, dodam ramki, infografiki, wyróżnię ważne informacje, śródtytuły, cytaty, ważne myśli, tipy
- rozmieszczę zdjęcia/grafiki
- przygotuję grafiki prezentujące e-booka (tzw. mockupy)
- przygotuję e-booka do sprzedaży/ pobrania
- stworzę stronę landing page z ofertą zakupu e-booka (m.in. osadzę formularz zapisu z programu mailingowego lub link do zakupu e-booka)
- jeżeli nie posiadasz sklepu on-line z własnymi produktami – wszystko podłączę i skonfiguruję